Change Maker har skabt en digital hotelværelsesmappe
22. november 2023
Virksomheden DigitalGuest, som Change Maker Christian Markedal har skabt, ville skifte den fedtede hotelværelsesmappe ud med en digital løsning. Så kom Corona, alt skulle være digitalt og det fik virksomheden og dens løsning til at blive enormt eftertragtet. Mød Christian og hør historien om DigitalGuest, hvordan han valgte at slippe tøjlerne som direktør og hvorfor han valgte at være med i bæredygtighedsnetværket Sustainable Change Makers. Du kan vælge at lytte – eller læse.
Vil du hellere lytte?
Fra automekaniker til løsninger, der er med til at redde verden
Christian Markedal er oprindelig uddannet automekaniker og har beskæftiget sig med iværksætteri så længe han kan huske, både med og uden succes. På et tidspunkt tilbage i 2016, fandt han ud af, at der var noget, der hed en ”værelsesmappe”. Det er den her fedtede mappe, der ligger på hotelværelset, med bl.a. åbningstider og restaurantmenuer. Den er meget lidt sexet og meget lidt bæredygtig, så de ville egentlig lave en digital erstatning af værelsesmappen.
Nu er det så vokset til at være en Guest Experience Platform, som taler med gæster før, under og efter deres ophold.
Løsningen bruges af knap 600 hoteller i 25 forskellige lande. Så det er blevet en noget større ting end bare en lille digital værelsesmappe efterhånden.
Hvordan virker DigitalGuest konkret?
Når man tjekker ind, er al den information, man typisk får i en reception, typisk glemt, når man kommer op på værelset igen. Det er der, hvor man får en sms fra systemet, og så har man en lille webapp, der er personlig og passer til værelset. Dér kan man informere dig, ringe til receptionen, chatte med receptionen, bestille roomservice, gå ind og kigge åbningstider, hvornår er der morgenmad osv. Alle de ting, som normalt belaster en reception ret voldsomt.
Bliver hotelmedarbejderne overflødige pga. DigitalGuest?
Nogle gange kommer vi faktisk ud og møder en frygt for, at vi vil erstatte mennesker, men det er overhovedet ikke formålet med det. Hotelfolk, som jo typisk er dybt passionerede mennesker, og som er rigtig dygtige til at give service og elsker det, er tit brugt forkert, fordi der er så tunge processer derude, så de står faktisk og laver arbejde, de ikke synes er sjovt.
Hotelfolk er jo dybt passionerede mennesker, hvis tid ofte er brugt forkert, fordi der er så tunge processer derude. Det vil vi hellere lade gæsterne gøre selv
Det vil vi hellere lade gæsterne gøre selv. Når jeg bor på hotel, vil jeg også typisk hellere selv informere mig om de der praktiske ting. Og det har vi faktisk en masse data på – at gæsterne er mere klar til at bruge sådan noget her, end hotellerne er.
Corona gav DigitalGuest et kæmpe boost
”Vi startede i 2016 og drev det et par år på hobbyplan. Og så fik vi den første investering i 2018 af en gut, som havde drevet et trykkeri, der havde trykt fysiske hotelmagasiner i mere end 20 år. Han så lyset i, at man digitaliserede processen. På det tidspunkt havde vi vel 60-70 kunder men så kom Corona lige pludselig, og alt det, jeg havde stået og prædiket om, at vi skulle digitalisere og fjerne print og papir, havde ikke rigtig haft nogen genklang. Men så over natten skulle alt være digitalt på grund af Corona”, fortæller Christian.
For hotelbranchen var det en rigtig hård tid, men for DigitalGuest var det det bedste, der nogensinde kunne ske. Så på halvandet år gik de fra at være tre medarbejdere til at være næsten 35, gik fra at have 60-70 hoteller til at have 350 – og snart rammer de 600 hoteller.
Sverige er det land efter Danmark, der vækster mest lige nu, så kommer Norge og Finland, men de har hoteller på løsningen overalt, lige fra Playa Del Carmen i Mexico til Japan.
Hotellerne finder systemet online og henvender sig selv for at høre mere om løsningen og fordi alt ligger i skyen og kan de levere over hele verden uden at skulle ud fysisk og installere løsningen.
Men ”Skyen” – er den ikke også ret CO2-belastende?
Adspurgt om hvorvidt DigitalGuest har lavet beregninger på om løsningen reelt er bedre for klimaet end den lille fedtede mappe svarer Christian:
”Ja, det er jo et meget relevant spørgsmål, som vi også har fået mange gange, og det er rigtig, rigtig svært at lave den udregning. I og med, at vi har bygget et software-system fra bunden i nyere tid, så har vi haft muligheden for at bygge på noget, der hedder Google Firebase, som er servere, der bryster sig af at være CO2-neutrale.
Så man kan jo egentlig sige, at vi udleder ikke noget som helst ved at gøre det sådan her. Og hvis du stiller det op direkte mod papir, hvor vi har et hotel for nylig ude på vestkysten med 100 værelser, der sparer 5,5 ton papir om året – jeg ved ikke, hvordan man kan lave den udregning, men det er i hvert fald langt mere bæredygtigt, end det de gør nu. Men udregningen på, hvor meget en server udleder frem for en papirproduktion, det regnestykke har jeg simpelthen ikke, for jeg ved ikke, hvordan vi skal lave det.
Derfor spørger vi Christian, om det ikke ville være en god idé at få nogen til at lave det regnestykke, så de med data i hånden kan vise, hvordan regnestykket ser ud?
”Det ville være fantastisk, og vi har faktisk lige snakket om, at man kunne forestille sig, at vores platform kunne gøre, at gæsten fik et resumé, som fortalte, hvor godt de har gjort det på deres ophold, hvor lidt de har badet og dermed sparet på CO2-aftrykket”.
På den måde forestiller Christian sig, at gæsterne kunne gå fra hotelopholdet med en succesoplevelse, fordi de har bidraget til noget bæredygtigt.
Hvorfor er det bæredygtigt at træde væk fra CEO-posten?
For Christian Markedal er indbegrebet iværksætteri, noget der giver glæde. At få en idé og se den blive ført ud i livet. Når det kommer til økonomi og drift, begynder han faktisk at kede sig, og han fik en lille smule dårlig samvittighed over ikke at slå til og han kunne simpelthen ikke rumme det.
”I og med, at det er din forretning, kan det være enormt svært at give slip. Lige pludselig sad jeg og lavede løn og godkendte fakturaer, som jo er dræbende for sådan en som mig i det lange løb” siger han.
Derfor gik han rundt om sig selv halvanden års tid og tog mod til sig, trådte tilbage som CEO og blev mødt med fuld opbakning. Men hvad er det bæredygtige i det?
”Det er det i forhold til, at jeg nok havde ødelagt mere, end jeg havde gavnet i den næste fase, vi skal ind i. Fordi jeg sætter rigtig mange ting i gang, men lige nu har vi ikke brug for at sætte mange ting i gang. Lige nu har vi brug for at lande det, der er, og få det bedste ud af det. Og heldigvis har jeg så en helt fantastisk makker, Jonathan, som er vores nye direktør.
Hvad har det givet Christian Markedal at være med i Sustainable Change Makers?
Han blev opmærksom på bæredygtighedsnetværket, fordi hans fætters kone, Mie Skjødt, var med til at stifte Sustainable Change Makers, og desuden syntes han også, at der manglede et netværk for virksomheder, som er bygget på ”bæredygtige skuldre”. Endeligt ville han også gerne personligt vise, at han repræsenterer en forretning, der er bæredygtig.
Christian synes i øvrigt, at bæredygtighed er et misbrugt begreb, og elsker når han får praktiske eksempler, hvilket han selv benytter sig af, når han er ude at holde oplæg.
”Jeg fortæller ikke om vores visioner men fortæller netop den der historie med, at et hotel sparer 5.5 ton papir, fordi det er ret håndgribeligt. Så jeg håber, det kan bidrage til en inspiration også. Og det er jo nok også det netværk i det lange løb skal kunne, at vi skal kunne inspirere hinanden til nogle bæredygtige forretningsmodeller, fortsætter han.
Hvad er Christian Markedals budskab til andre, der overvejer at være med i SCM?
”Man skal overveje det, hvis man gerne vil være del af et netværk, hvor der er nogle fælles værdier. Jeg fornemmer også, at Sustainable Change Makers er i kraftig vækst også, så man kan sige, at hvis man er inden for den verden, så er det jo der, man skal være.
Endelig tror jeg som alt andet, at hvis man investerer noget i et netværk, så får man noget ud af det. Så jeg vil ikke tilmelde mig bare for at have et stempel og sige, ”nu er jeg medlem her”, jeg vil nok også involvere mig”, slutter Christian Markedal.
Interviewet er tilrettelagt og produceret af Sekretariatschef i Sustainable Change Makers og podcastproducer hos Hallkom, Anette Hallstrøm. Det blev optaget i august 2023.