Sofies Mora Kristensens karriere inden for bæredygtighed startede ikke i traditionel forstand. Hun fandt sin vej ind i bæredygtighed gennem grønt iværksætteri indenfor it-branchen. Her var hun med til at udvikle et værktøj til automatisering af CSR-rapportering, som det hed dengang.
Som sidegesjæft etablerede hun sammen med familie og venner en virksomhed, der skulle etablere ny skov og sælge CO2-certifikater fra projektet. Virksomheden lukkede, men Sofie brugte sin viden om bæredygtig skovdrift til at søge ind i virksomheden Superwood, som sustainability manager. ”De søgte en trænørd i stillingsopslaget – det var som skabt til mig” fortæller Sofie.
I Superwood har hun de sidste tre år haft ansvar for at drive virksomheden i en mere bæredygtig retning. Et af de resultater hun er særlig stolt er, at frasorteret træ, der tidligere var en uudnyttet ressource, i dag bliver solgt og skaber værdi for et nyt segment af klima -og prisbevidste kunder. I Superwood kalder de det ‘Verdens Næstbedste Bræt’, men den tekniske term er New Waste, fordi der ikke er tale om decideret genbrug, men upcycling af ‘produktionsaffald’. Bæredygtighed for Superwood er derned ikke bare en omkostning, men en mulighed for at skabe ny forretning.
Hvordan startede arbejdet med bæredygtighed hos Superwood?
Superwood blev etableret som et miljøvenligt alternativ til trykimprægneret træ, og hvis jeg skal være ærlig var bæredygtighed i starten måske vigtigere for ledelsen end for kunderne. Allerede i 2017 igangsatte Superwood et samarbejde med en konsulent, der skulle identificere, hvordan vi kunne gøre vores processer og produkter endnu mere bæredygtige, med udgangspunkt i cirkulær økonomi. Flere af de initiativer, er med til at gøre os til en langt mere bæredygtig forretning i dag.
Et eksempel er, at vi installerede en slags støvsuger på alle vores høvle og save i vores produktionshal. Den suger spåner fra afhøvling og profilering op, og sikrer at al biomassen bliver genanvendt i det biobrændselsanlæg, der generer energi til produktionen.
I de senere år har bæredygtighed og klima også fyldt mere hos kunderne. Helt lavpraktisk, kan man se det på vores salgsmateriale såsom brochurer – for 3 år siden fyldte bæredygtighed 2 linjer– i dag fylder det 2 sider.
Samtidig er der en øget efterspørgsel på mere bæredygtige produkter. Vi oplever øget interesse for vores frasorterede træ, Verdens Næstbedste Bræt. I dag er mange kunder villige til at acceptere små ’fejl’ i træet, enten fordi de ønsker at undgå affald og spild, fordi de ønsker et lidt billigere produkt eller fordi en bygherre ønsker en mere bæredygtig profil, fx ifm. DGNB eller BREEAM Certificering. Det er virkelig fedt fordi det på en og samme tid betyder, at vi både kan undgå affald og henvende os til en ny mere prisbevidst kundegruppe.
“Jeg er fan af de nye rapporteringskrav, fordi lige om lidt bliver det et vilkår, at vi skal rapportere på alle de gode ting, vi gør. Det gør det til tider lettere at trumfe ting igennem”
Hvad fylder i din hverdag lige nu?
Vi har meget fokus på at få styr på hele vores værdikæde, og vigtigst af alt dem, der leverer træ til os. Vi er i den forbindelse godt hjulpet af certificeringsordninger som PEFC og Cradle to Cradle. Men fra i år begynder vi også at systematisere arbejdet med vores leverandører, så vi kan lave risikovurderinger baseret på hvor de er placeret henne rent geografisk, og holde øje med om træet f.eks. kommer fra områder, hvor vi skal være særlig opmærksomme på sårbar natur og biodiversitet.
Det er bl.a. derfor vi primært anvender skandinaviske leverandører. Det gør det lettere for os at sikre, at vores leverandører lever op til lovgivningen, både ift. miljø og sociale hensyn. I forhold til træet, har vi fundet ud af, at gran fra det norske granbælte har et homogent udtryk og høj kvalitet. Samtidig er det en ”lokal ressource” med tanke på at transportere alternativet.
Hvordan får du organisationen med?
Det er klart at vi skal have tænkt bæredygtighed ind i hele organisationens processer, hvilket er et fokus her i 2024 og rent lavpraktisk kommunikerer vi tiltag omkring bæredygtighed, fx vores arbejde med Verdensmålene, i vores månedlige nyhedsbrev. Det giver også noget pondus, at jeg er ansat direkte under direktøren og er en del af ledergruppen.
Og så er jeg fan af de nye rapporteringskrav, fordi lige om lidt bliver det et vilkår, at vi skal rapportere på alle de gode ting, vi gør. Det gør det til tider lettere at trumfe ting igennem.
Hvad skal der til for at få succes i en stilling som din?
Man kan komme ind i det her med mange forskellige uddannelsesbaggrunde. Men man skal være meget læringsparat, for der kommer hele tiden nye udfordringer. Fra årsskiftet har jeg f.eks. også fået ansvar for bæredygtighed hos hos Welcon, der med 1000 medarbejdere, er en væsentlig underleverandør til havvindmølleindustrien. Det skyldes at Welcon og Superwood deler ejer.
I min stilling er det også vigtigt altid at være super kildekritisk og have sin dokumentation 100% i orden. Det er ikke længere nok at sige, at noget bare er sund fornuft, som det heldigvis også er stadfæstet i den nye marketingslovgivning.
Hvor finder du inspiration?
Jeg har meget stor glæde af mit netværk. Jeg har fra starten af min karriere været med i bæredygtighedsnetværket Sustainable Change Makers, der er en netværksgruppe for unge klimatosser som mig selv. De holder nogle gode faglige events og virksomhedsbesøg, men det er mest af alt en virkelig god platform til spørgsmål – og dem er der mange af, specielt når man er helt ny på arbejdsmarkedet. I Sustainable Change Makers sidder der folk i alle mulige brancher som selv er super ambitiøse – og hvis de ikke selv kender svaret på dit spørgsmål, så er de gode til at pege en videre.
Vi er også medlem af DI, og de laver en masse gode webinarer. Særligt i forhold til CSRD får jeg god inspiration til, hvordan vi kommer videre og får knækket den nød også.
Tak til Sofie Mora Kristensen og til The 0-Mission for at vi må gengive interviewet her hos os i Sustainable Change Makers.